Search
Close this search box.

اصول و روش شستن لباس نوزاد

چکیده محتوا این صفحه

اصول و روش شستن لباس نوزاد

اگر تا به این لحظه تصور می کردید ، که شستن لباس نوزاد تفاوتی با لباس شما ندارد ، بایستی بگوییم سخت در اشتباه هستید . شستشوی لباس های نوزادان اصول و قواعد خاصِ خود را دارد ، که به هنگام بی توجهی بدان ها دچار مشکلاتِ بزرگی خواهید شد .

بنابراین اگر که شما اطلاعات بسیاری درباره اصول و شیوه شستشوی لباس کودک ندارید ، تا پایان این متن همراه ما باشید .

روش های شستن لباس نوزاد

با توجه به پوستِ حساس و سیستم ایمنی ضعیف کودک ، شستن لباس نوزاد با افراد بزرگسال متفاوت خواهد بود . عدم توجه به این موضوع می تواند منجر به بروز حساسیت های پوستی و گاهاً حساسیت تنفسی بشود ، که هیچ پدر و مادری دوست ندارد !

بنابراین پیشنهاد می کنیم ، که لباس فرزندان خود را با روش های معرفی گردیده در طول این متن بشویید ، تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنید . بهتر است خاطر نشان شویم ، که شما با خرید لباس کودک ضد حساسیت می توانید بروز مشکلات این چینی را به حداقل برسانید .

بهتر بوده ، که لباسِ جدید و تازه خریده شده فرزند خود را پیش از استفاده بشویید . در این هنگام با شستن لباس نوزاد تمامی میکروب ها و عوامل بیماری زا از بافت لباس خارج می شود . به طور کلّی سه شیوه برای شستشوی لباس نوزادان وجود دارد ؛

روش های شستن لباس نوزاد

  1. شستن لباس به صورت دستی :

این شیوه سنتی یکی از بهترین روش های شستشوی می باشد ، که می تواند با کمترین صدمه به الیاف لباس آن را کاملاً تمیز بنماید .

البته شما با انتخاب این روش باید از نیروی دستی بسیاری استفاده کنید و امکان دارد برای شما خسته کننده و آزار دهنده باشد . نهایتاً ممکن است کیفیت شستشوی در شستن لباس نوزاد به صورت دستی پایین آید !

بدین ترتیب مواد شوینده لا به لای بافت لباس باقی مانده و اثرات منفی آن برروی پوست کودک قابل مشاهده خواهد بود . پس اگر که شما قصد شستشوی لباس نوزاد را به صورت دستی دارید ، حتماً آن را به خوبی آبکشی کنید ، تا اثراتی از مواد شوینده در بافت آن باقی نماند .

شاید با خود چنین تصوراتی داشته باشید ،‌ که هرچه دمای آب برای شستشوی بالا رود بهتر است ! این موضوع گرچه برای بعضی از لکه ها صدق می کند ! ولی در اغلب مواقع کلّیه ی لکه های برروی لباس به ویژه لکه شیر تنها با کمی آب سرد از میان می رود .

علاوه بر این ها شما می توانید ، تنها با کمی آمونیاک برروی لکه های سرسخت ، زحمت شستن لباس نوزاد به صورت دستی را کمتر نمایید . روش شستن دستی لباس نوزاد به علت جدا شسته شدن و کاهش احتمال جذب عوامل حساسیت زای لباس سایر اعضای خانواده بیشتر توصیه می شود .

با این وجود اکثر پدر یا مادرها زمان و حوصله چندانی برای شستن لباس به صورت دستی را ندارند !

بیشتر بخوانید: رفع مشکل نشت آب در ماشین لباسشویی

  1. شستن لباس با ماشین لباسشویی :

چنانچه که شما زمان و حوصله شستن لباس نوزاد به صورت دستی را ندارید ، می توانید از ماشین لباسشویی خود جهتِ انجام این کار استفاده کنید .

با توجه به این مسئله که مخزن ماشین لباسشویی حجم بسیاری به نسبت لباس های کوچک دارد ، احتمالاً مجبور بشوید چند روزی را صبر کنید . این گونه تعداد لباس های کثیف نوزاد شما به حد نصاب رسیده و می توانید ماشین لباسشویی را روشن نمایید .

یکی از بزرگ ترین مزیت های شستشوی لباس نوزاد به روش ماشینی این است ، که مرحله آبکشی به بهترین حالت ممکن انجام می شود . علاوه بر این ها شما می توانید با توجه به نوع لکه موجود برروی لباس ها ، دمای آب مناسب را انتخاب کنید . این چنین لباس نوزاد کاملاً تمیز و عاری از لکه ها خواهد شد .

ایراد استفاده از این شیوه شستن لباس نوزاد این است ، که چرخش بیش از حد لباس های حساس درون مخزن ماشین لباسشویی ، موجب کاهش طولِ عمرِ بافتِ آن ها می شود . بنابراین بعد از مدّت زمانی زیبایی اوّلیه خود را از دست می دهند .

از سایر معایب این روش شستشوی می توانیم ، به تمیز شسته نشدن لباس نوزاد اشاره کنیم .‌ در واقع ماشین لباسشویی فقط برای شستشوی لباس نوزاد مورد استفاده قرار نمی‌ گیرد و لباس های تمامی اعضای خانواده از آلوده ترین تا چرب ترین ها را شستشوی می دهد .

بنابراین احتمال تجمع باکتری ها و کثیفی ها در قطعات دستگاه وجود دارد و بخشی از این عوامل بیماری زا و حساسیت زا ممکن است به درون لباس نوزاد نفوذ نماید .

این مقدار باکتری و عوامل حساسیت زا گرچه برای پوست بزرگسالان هیچ ضرری ندارد ، ولی پوست ضعیف و حساس نوزاد را اذیت خواهد کرد . پس برای پیش گیری از بروز چنین مشکلاتی در شستن لباس نوزاد به نکات زیر توجه کنید ؛

شستن لباس با ماشین لباسشویی :

  • شستشوی لباس نوزاد پیش از سایر لباس ها :

چنانچه که شما قصد شستن لباس تمامی اعضای خانواده خود را دارید ، بهتر است ابتدا لباس نوزاد را بشویید . در این هنگام احتمال وجودِ باکتری تازه درون ماشین لباسشویی کمتر بوده و بهداشت بیشتری رعایت خواهد شد .

  • استفاده پی در پی از جرمگیر ماشین لباسشویی :

جرمگیر از جمله لوازم جانبی ماشین لباسشویی می باشد ، که هر شش ماه یک‌بار بایستی از آن استفاده نمایید . این گونه رسوبات و باکتری موجود درون مخزن دستگاه از بین خواهد رفت و شستن لباس نوزاد توسطِ ماشین لباسشویی با امنیت بالایی پیش می رود .

جرمگیر ، تمامی ذرات لجن مانند موجود در بخش های داخلی ماشین لباسشویی را از میان می برد . بنابراین رشد باکتری‌ ها و میکروب ها متوقف می شود . به همین خاطر احتمال ورود عوامل حساسیت زا به بافت لباس نوزاد کمتر می شود .

  • شستشوی لباس ها با میزان دمایی بالا :

اگر که با رعایت دو مورد فوقانی ، باز هم نوزاد شما از خود حساسیت نشان می دهد لباس ها را با میزان دمایی بالا شستشوی دهید . در کلّیه ی لباسشویی‌ ها یک برنامه مخصوص شستن لباس نوزاد وجود دارد ، که در صورت تمایل می توانید استفاده نمایید .

چنانچه که برخی از لباس های نوزادِ زیبای شما قدرتِ تحملِ درجه دمای بالا را ندارد ، می توانید آن ها را به صورت دستی و با آبی ملایم بشویید .

 

  1. شستشوی لباس نوزاد با مینی واش :

مینی واش یک ماشین لباسشویی کوچک است ، که غالباً برای شستشوی لباس زیر و لباس نوزادان مورد استفاده قرار می گیرد . حسن بهره گیری از این وسیله این می باشد ، که می توان آن را فقط برای شستشوی لباس نوزادان در نظر گرفت .

بنابراین احتمال آلوده شدن الیاف لباس نوزادان به صفر می رسد ! زیرا در این روش از شستن لباس نوزاد هیچ گونه تماسی با لباس بزرگسالان نخواهد بود .

کوچک بودن مینی واش گرچه باعث می شود ، که حجم کمتری از لباس ها را بشوید ؛ ولی برای لباس نوزادِ زیبای شما کفایت می کند . در این روش امکان شستشوی و استفاده روزانه لباس ها وجود خواهد داشت !

آبکشی به صورت کامل و بدون دردسر از سایر مزیت های این شیوه است . البته تمامی مینی واش ها به این قابلیت مجهز نبوده و شما می توانید ، در زمان خرید به این مسئله توجه نمایید .

شستشوی لباس نوزاد با مینی واش :

انتخاب بهترین مواد شوینده برای شستشوی لباس نوزاد

شستن لباس نوزاد تنها دربرگیرنده بهترین روش شستشوی نیست ! شما باید از بهترین مواد شوینده لباس مخصوص کودک استفاده نمایید . این گونه بهترین نتیجه حاصل شده و به پوست فرزندِ دلبند شما آسیبی نمی رسد .

بسیاری از افراد نمی دانند ، که پودر ماشین لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی ! ما به شما می توانیم بگوییم ، که بهترین شوینده برای لباس نوزادان شوینده ای می باشد ، که کمترین رایحه و بالاترین سرعت حلالیت را داشته باشد .

در واقع هرچه که مواد شوینده حلالیت بیشتری درون آب داشته باشد ، به هنگام آبکشی زودتر از الیاف لباس کودکان خارج خواهد شد .

پیشنهاد ما به شما برای شستن لباس نوزاد استفاده از مایع شوینده است . شما حتی در شستشوی دستی هم می توانید از مایع ماشین لباسشویی استفاده کنید . البته انواع گوناگونی از مایع ها درون فروشگاه ها وجود دارد ، امّا بهترین آن ها مدلی است ، که رنگ و بوی خاصی نداشته باشد .

هم اکنون بسیاری از برندهای مطرح تولید کننده ، مدل مخصوصی جهتِ شستشوی لباس کودکان تولید می کنند . این چنین مصرف کنندگان می توانند بدون هیچ گونه نگرانی از آن ها بهره گیرند .

به طور معمول مایع شوینده لباسشویی مخصوص لباس های نوزادان کمترین مقدار مواد سفید کننده و سایر ترکیبات شیمیایی را دارند . پس شما در عین تمیز شستن لباس نوزاد و از بین رفتن تمامی لکه ها ، می توانید مطمئن باشید هیچ حساسیت پوستی ایجاد نخواهد شد .

انتخاب بهترین مواد شوینده برای شست و شوی لباس بچه

سخن آخر

ما در طول این مطلب از خود با شما در ارتباط با اصول شستن لباس نوزاد سخن گفتیم . زیرا شستشوی لباس نوزاد یکی از مهم ترین دغدغه های ذهنی مادران می باشد ! علاوه بر این ها به دلیل حساسیت بالای پوست نوزادان در آغازین مسیر زندگی ، باید بهترین روش را برای شستشوی لباس ، آن ها انتخاب کرد .

بیشتر بخوانید: آشنایی با نحوه شستشوی پتو با ماشین لباسشویی

درخواست آنلاین تعمیر لوازم خانگی
تکنسین های ما در سریع ترین زمان با شما در تماس خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *