Search
Close this search box.

تشریح سیکل برودت یخچال و اجزای بکار رفته در آن

چکیده محتوا این صفحه

تشریح سیکل برودت یخچال و اجزای بکار رفته در آن

در این مطلب به تشریح سیکل برودت یخچال و اجزای بکار رفته در آن خواهیم پرداخت . جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با عملکرد سرمایشی یخچال فریزر تا ، انتهای مطلب همراه ما باشید .

امروزه یخچال فریزرها به بخش جدا نشدنی ، اساسی و مهم هر خانه و آشپزخانه ای به شمار می‌ روند . از یخچال به عنوان نوعی محفظه نگهدارنده و سرد کننده مواد غذایی و همچنین ، مواد فاسد شدنی مانند مواد دارویی استفاده می شود . یخچال ها معمولا از یک کمپرسور و کندانسور و همچنین ، فضای عایق مانندی ساخته شده اند .

 

بیشتر بخوانید: اجزای به کار رفته در ماکروفر

فرآیند تبرید و یا خنک سازی چیست ؟

 

به عنوان اولین بخش از مبحث تشریح سیکل برودت یخچال و اجزای بکار رفته در آن ، به بیان شرحی از معنی تبرید و برودت یخچال می پردازیم . تبرید به معنی خنک کردن و برودت به معنی خنکی می باشد . دوره تبرید و یا خنک کردن یخچال فریزر ، در چهار مرحله صورت می گیرد .

برای صورت گرفتن عمل تبرید ، یک مبرد در حالت مایع به گردش در سیستم می پردازد . در حین گردش این مبرد مایع ، به صورت مداوم دچار فشردگی و انبساط می گردد و به حالت مایع و بخار تبدیل می شود . با تغییر حالت این مبرد ، سیستم گرمای درون یخچال را ، جذب و دفع می کند .

تبرید در واقع یک فرآیند کاملا ترمودینامیکی است و می توان آن را ، به این شکل تعریف نمود . در تبرید جریان گرما از یک مکان گرم به یک مکان سرد و با دمای کم تر منتقل می شود . در قسمت بعدی از مطلب تشریح سیکل برودت یخچال و اجزای بکار رفته در آن ، به بررسی چهار مرحله تبرید می پردازیم .

مراحل و فرآیند تبرید کدامند ؟

 

در این قسمت از مطلب تشریح سیکل برودت یخچال و اجزای بکار رفته در آن به توضیح چهار مرحله از فرآیند تبرید خواهیم پرداخت . لازم به ذکر می باشد ، تبرید در طی مراحل مختلفی انجام می گردد ، که به شرح زیر می باشند ؛

 

  • مرحله فشرده سازی سیال : اولین مرحله از فرآیند تبرید ، مربوط به ورود جریان کم فشار مبرد به درون کمپرسور است . وظیفه کمپرسور ، تبدیل این مبرد به بخاری با فشار بالا می باشد . سپس مبرد تبدیل شده به بخار با فشار بالا آماده ورود به مرحله دوم از چرخه تبرید می شود .
  • مرحله ورود سیال به کندانسور : مرحله دوم از پروسه تشریح سیکل برودت یخچال و اجزای بکار رفته در آن ، مرحله تراکم نام دارد . در این مرحله مبرد بخار داغ ، وارد کندانسور می شود . کندانسور از یک سری لوله های اس S شکل ساخته شده که ، مبرد بخار داغ در درون آن ها جریان می یابد .

فن موجود در کنار کندانسور ، به پخش جریان هوای خنک می پردازد . این هوای خنک به همه لوله های S شکل دمیده می شود . تفاوت دمای هوای دمیده شده توسط فن و دمای مبرد بخار داغ ، باعث انتقال گرما از لوله به هوای داغ می شود .

در این مرحله از تشریح سیکل برودت یخچال و اجزای بکار رفته در آن ، بخار داغ با فشار بالا به مایعی با فشار بالا تغییر شکل می دهد . در این حالت ، مایع با فشار بالا آماده ورود به مرحله بعدی از چرخه و خروج از کندانسور است .

  • مرحله انبساط و اندازه گیری : در این قسمت از چرخه تبرید ، مایع با فشار بالا وارد شیر انبساط می گردد . منظور و هدف نهایی از این قسمت ، کاهش دمای مبرد مایع است . دستگاه اندازه گیری در ابتدای ورود و در خروج ، جهت کاهش فشار و کاهش دمای مبرد عمل می کند .
  • مرحله تبخیر : آخرین مرحله از چرخه تبرید ، پروسه تبخیر صورت می گیرد . در ابتدای این مرحله ، مبرد به صورت یک مایع خنک و کم فشار است که ، از دستگاه اندازه گیری خارج و به لوله های سیم پیچی شکل اواپراتور وارد می شود .

فن ها ، شروع به دمیدن هوایی با دمای بالا می نمایند . مبرد خنک این دمای بالا را ، جذب و شروع به خنک نمودن فضای کویل ها می نماید . خود مبرد شروع به جوشیدن می نماید و به بخاری با فشار کم تبدیل می گردد .

اکنون مبرد به حالت اول ، یعنی بخاری کم فشار تبدیل شده و آماده ورود به کمپرسور و شروع مجدد چرخه تبرید می کند . تشریح سیکل برودت یخچال و اجزای بکار رفته در آن ، امری کاملا تخصصی است ولیکن ، ما به طور مختصر و خلاصه وار به بیان آن پرداختیم .

مراحل و فرآیند تبرید کدامند ؟

اجزای به کار گرفته شده در پروسه تبرید

 

در این بخش از مطلب تشریح سیکل برودت یخچال و اجزای بکار رفته در آن ، به بررسی مختصر اجزای چرخه تبرید می پردازیم . کمپرسور ، اواپراتور ، کندانسور و شیر انبساطی از اجزای تشکیل دهنده چرخه تبرید هستند . علاوه بر این یخچال نیاز به یک مبرد دارد مبرد ماده‌ ای می‌ باشد که ، در خنک سازی کاربرد دارد ؛

 

  • کمپرسور : وظیفه کمپرسور در فرایند تبرید افزایش فشار مبرد است . از دیگر وظایف کمپرسور افزایش پمپاژ مبرد در اطراف سیستم در حال گردش می‌ باشد . قبلا ذکر شد که ، مبرد با فشار کم و دمای پایین وارد کمپرسور شده و با فشار و دمای بالا از آن خارج می‌ شود .
  • شیر انبساط : دومین عضو از چرخه تبرید را ، در این قسمت از مبحث تشریح سیکل برودت یخچال و اجزای بکار رفته در آن معرفی می نماییم . وظیفه شیر انبساط حفظ اختلاف دما بین دو قطعه از تبرید یعنی کندانسور و کمپرسور است .
  • کندانسور : مبرد که ، در حالت گاز پرفشار قرار داشته است ، کمپرسور را ، ترک و وارد کندانسور می شود . وظیفه کندانسور خنک کردن این مبرد و همچنین ، تبدیل آن به حالت مایع است .
  • اواپراتور : معرفی آخرین قطعه از تبرید را ، در این قسمت از این مبحث باید گفت وظیفه اپراتور جذب گرمای یخچال و خنک نگه داشتن آن است . مبرد در این وسیله مجددا به حالت گاز کم فشار تبدیل می شود .

اجزای به کار گرفته شده در پروسه تبرید

 

کلام آخر

 

تشریح سیکل برودت یخچال و اجزای بکار رفته در آن کاملا تخصصی و نیازمند دانش و اطلاعات در این زمینه می‌باشد . لازم است تعمیرکاران لوازم خانگی و به خصوص یخچال فریزر ، تمامی این اطلاعات را ، داشته باشند . در این صورت است که ، می‌ توانند به راحتی یخچال فریزرها را ، عیب یابی نمایند .

مجموعه تعمیرکار گروپ ، دارای تعمیرکاران متخصص و با دانش و مهارت کافی است . کلیه این تکنسین ها ، به راحتی می‌ توانند مشکلات یخچال فریزرها را ، در مدت زمان اندکی عیب یابی نمایند . جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرایند تبرید و مشکلات آن ، می توانید با کارشناسان تعمیرکارگروپ تماس حاصل نمایید.

 بیشتر بخوانید: چگونه تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی را انجام دهیم؟

درخواست آنلاین تعمیر لوازم خانگی
تکنسین های ما در سریع ترین زمان با شما در تماس خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *