Search
Close this search box.

دلایل یکسره شدن جاروبرقی ها چیست ؟

چکیده محتوا این صفحه

دلایل یکسره شدن جاروبرقی ها چیست ؟

به این ایراد یکسره شدن جاروبرقی‌ گفته می شود . ولی علّت آن چیست ؟ آیا می دانید ! در ادامه با ما همراه باشید ، چرا که به شما توضیح خواهیم داد ‌.

جاروبرقی ها یکی از کاربردی ترین لوازم خانگی برقی در گستره ی جهان محسوب می گردند ، که کار آن ها در کمک به تمیز کردن خانه از هر نوع گرد و خاک خلاصه می شود . البته امکان دارد بنابر علل متعددی ، پس از مدّت زمانی کلید روشن و خاموش دستگاه کار نکند !

بیشتر بخوانید: از بین بردن بوی بد یخچال

یکسره شدن جاروبرقی‌ یعنی چه !

یکسره شدن یعنی هنگامی که جارو را به برق وصل می کنیم ، بدون فشردن دکمه ، دستگاه به خودی خود روشن می گردد . در چنین موقعیت هایی شما باید دلایل یکسره شدن جاروبرقی‌ را به درستی تشخیص بدهید .

زیرا بدون تردید با وجودِ یک جاروبرقی مناسب شما می توانید ، به هرچه تمیزتر شدن خانه خود کمک نمایید ‌. در طول این متن شما با متداول ترین علّت های یکسره گردیدن جاروبرقی آشنا خواهید شد ، تا در چنین موقعیت هایی با کم‌ ترین چالش مواجه شوید .

یکسره شدن جاروبرقی‌ یعنی چه !

علّت یکسره شدن جاروبرقی‌ چه می باشد ؟

پیش از انجام هرگونه اقدامی جهتِ عیب یابی یکسره شدن جاروبرقی‌ کلید روشن و خاموش دستگاه را ارزیابی کنید . شاید که در طول این مدّت زمان از آن به درستی استفاده نکرده باشید . گاهاً هم امکان دارد ، که در آخرین بار راه اندازی جاروبرقی کلید را محکم فشرده باشید .

پس موقعیت کلید دستگاه را بررسی کنید ، تا به هنگام هرز شدن و گیر کردن آن به درون بدنه ، از این ایرادات آگاه شوید .

علّت یک سره شدن جاروبرقی‌ چه می باشد ؟

  1. جریان برق را تست کنید :

عدم وجود جریان برق ، می تواند یکی از علت های یکسره شدن جاروبرقی‌ باشد . آیا جریان برق به خوبی از جاروبرقی شما عبور می نماید ؟ شاید که این نخستین و مهم ترین سؤالی باشد ، که باید از خود بپرسید ‌. بنابراین پیش از بررسی مشکلات دیگر مطمئن بشوید ، که برق از جاروبرقی شما عبور می نماید یا خیر ؟

آیا سوئیچ روشن است ؟ چنانچه که برق دیوار قطع شده ، آن را مجدداً روشن نموده و جاروبرقی خود را راه اندازی کنید . اگر که جارو روشن نشد ، سوکت دیگری را به پریز برق متصل کنید . این گونه متوجه می شوید ، که مشکل از اتصال برق است یا جاروبرقی !

همچنین برای مطمئن گردیدن ، از یکسره شدن جاروبرقی‌ باید دو شاخه برق به طور کامل در پریز باشد . پس دو شاخه را تا انتها درون پریز برق فرو کنید .

بیشتر بخوانید: دلایل کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

  1. اتصالی نمودن کابل :

اتصالی کردن کابل هم یکی دیگر از مواردی است ، که شما باید بررسی کنید . چنانچه که جاروی شما کد گذاری شده است ، بررسی و توجه به اتصال ورودی بسیار مهم می باشد . ابتدا مطمئن شوید ، که برق در سوکت وجود دارد یا خیر !

در مرحله بعدی باید به بررسی وجودِ جریانِ برق از دو شاخه به جاروی خود مطمئن بشوید .‌ پس از آن هر قسمت از سیم را چِک کنید ، تا مطمئن بشوید دچار آسیب دیدگی نشده است . پیش از انجام این کار و بررسی یکسره شدن جاروبرقی‌ سیم را از دیوار جدا نمایید . امکان دارد ، که حیوان خانگی شما کابل را جویده باشد !

در چنین شرایطی باید کلید سوئیچ جاروبرقی خود را چِک کنید . گاهاً علت یک سره شدن جارو از کلید روشن و خاموش نشأت می گیرد . امکان دارد ، که کلید جارو به گونه ای کامل به داخل فشرده نشود . پس از فشردن کامل کلید جاروبرقی مطمئن بشوید ‌.

  1. پُر بودن کیسه جاروبرقی :

حال پُر بودن کیسه جارو هم می تواند ، یکی دیگر از علت های یکسره شدن جاروبرقی‌ باشد ! در واقع دلیل کار نکردن کلید ON / OFF جاروبرقی در بسیاری از موارد پُر بودن کیسه آن می باشد .علاوه بر این ها حتی اگر کیسه جاروی شما پُر نیست ، پیش از راه اندازی دوباره جاروبرقی ، آن را خالی یا تعویض کنید .

  1. وجود انسداد در جریان هوا :

وجود انسداد در جریان هوا یکی دیگر از علت های یکسره شدن جاروبرقی‌ است . به عبارتی باید توجه داشته باشید ، که در صورت وجود انسداد در جریان هوا قابلیت مکش تجهیزات کار نخواهد کرد . پس این موضوع منجر به پیش گیری از فشار آوردن به موتور و ایجاد صدمات داخلی خواهد شد .

توجه داشته باشید ، که پیش از تعویض فیلتر دستگاه بایستی آن را تمیز نمایید . برای انجام این کار فیلتر را به آرامی به سطل زباله بزنید . با پشت سر گذاشتن این کار تمامی کثیفی ها و ذرات میکروسکوپی که امکان دارد درون آن گیر نموده باشد ، آزاد خواهد شد .

پس از آن با استفاده از انگشتِ خود یا هر شیء غیر تیز دیگر ، آلودگی ها را با احتیاط از لا به لای فیلتر پاک نمایید . علاوه بر تمامی این ها سَر مکش ، فیلتر و هر لوله ای که به چَشم می خورد ، را بررسی کنید .

وجود انسداد در جریان هوا :

 

  1. گرم شدن بیش از اندازه جاروبرقی :

یکی دیگر از دلایل یکسره شدن جاروبرقی‌ در گرم شدن بیش از اندازه دستگاه خلاصه می شود . در واقع چنین احتمالی وجود دارد ، که گرم گردیدن بیش از اندازه موجب کار نکردن کلید قطع و وصل گردیده باشد .

برای رفع این مشکل پانزده دقیقه صبر نموده و مجدداً دستگاه را راه اندازی کنید . بررسی کنید ، که آیا مشکل موجود برطرف شده است یا خیر !

  1. فیلتر دستگاه :

یکی دیگر از دلایل یکسره شدن جاروبرقی‌ ، فیلتر است . جاروبرقی هایی که کیسه ندارند ، دارای فیلترهایی می باشند ، که لازم است مرتباً تمیز یا تعویض بشوند . اطمینان کسب کنید ، که دستورالعمل مربوط به تمیز نمودن جاروی بدون کیسه را به خوبی پیش برده اید . پیش از جای گذاری فیلتر باید آن را کاملاً خشک بنمایید .

توجه داشته باشید ، که اکثر مدل های جاروبرقی ، به خصوص مدل هایی جدیدتر با فیلترهایی طراحی گردیده اند که به گردآوری ذرات کمک شایانی می نمایند . به عبارتی نمی توان تمیز نگه داشتن فیلتر را نادیده گرفت .

این مسئله به خصوص زمانی صدق می کند ، که جاروبرقی با فیلتر هِپا کار نماید . این قبیل از فیلترها برای افزایش کیفیت هوای درون خانه های شما طراحی شده است .‌ پس تمیز نگاه داشتن فیلتر دستگاه ، برای کمک به بهبود کیفیت هوای پیرامون بسیار حائز اهمیت می باشد .

بیشتر بخوانید: راهنمای شستشوی بالش در ماشین لباسشویی

  1. رول بُرس جاروبرقی :

رول بُرس جاروبرقی هم می تواند برروی یکسره شدن جاروبرقی‌ تأثیرگذار باشد . چنانچه که غلتک بُرس گره خورده و از چرخیدن خودداری کند ، امکان دارد جاروبرقی به خوبی کار نکند .

اگر که برق وارد موتور می شود ، لذا جاروبرقی هنوز هم کار نمی کند ، آن را خاموش بنمایید . پس از آن سر بُرس را تمیز نموده یا باز کنید . بعد جاروبرقی‌ را برای باری دیگر راه اندازی کنید ، آیا مشکل به وجود آمده رفع شده یا خیر ؟

رول بُرس جاروبرقی :

  1. موتور :

موتور نیز یکی دیگر از دلایل یکسره شدن جاروبرقی است . لازم نیست ، که به شما بگوییم یک موتور برای هر دستگاهی تا چقدر لازم و ضروری است ! چنانچه که موتور به خوبی کار نکند ، کلید قطع و وصل جاروبرقی نیز کار نخواهد کرد . بنابر دلایل گوناگونی امکان خراب شدن موتور وجود دارد .

بهره گیری بیش از اندازه از جاروبرقی امکان دارد موجب از میان رفتن موتور آن شود . تنها راه کار تعمیر موتور سوخته جاروبرقی شما ، تعویض آن با موتوری جدید خواهد بود . امکان دارد قسمت های دیگری موجب از کار افتادن موتور بشود و با عوض کردن موتور مشکل به وجود آمده رفع نگردد .

پس توصیه می کنیم ، که دیگر قطعات را هم در زمان تعویض بررسی بنمایید .

  1. سیستم الکتریکی دستگاه :

امکان دارد ، که علت یکسره شدن جاروبرقی‌ وجود برخی از مشکلات در سیستم الکتریکی آن باشد . برای برطرف کردن این مشکل شما به یک مولتی متر و اندکی علم الکتریکی نیاز خواهید داشت . یکی از بزرگ ترین مزیت های انجام تعمیرات برقی در خانه این می باشد ، که می توانید در پرداخت هزینه بابت عیب یابی دستگاه صرفه جویی نمایید .

جهتِ انجام تعمیرات برقی بایستی جاروبرقی خود را باز کنید ، سپس مدارهای آن را ارزیابی نمایید . با مدارهای نزدیک به دوشاخه آغاز کنید . از آن جا به سمت موتور حرکت نموده و چنانچه مدار معیوب را تشخیص دادید ، می توانید عوض نمایید . نیز می توانید انجام این کار را به یک تکنسین حرفه ای بسپارید .

سیستم الکتریکی دستگاه :

  1. فیوز :

یکی دیگر از علل یکسره شدن جاروبرقی‌ می تواند ، فیوز باشد . شما با انجام بررسی های بصری می توانید ، از سالم بودن فیوز جاروبرقی مطمئن بشوید . در چنین حالتی از مولتی متر برای تشخیص اتصال فیوز بهره گیرید .

در صورتی که مشکل از فیوز باشد ، جای نگرانی نیست ! چرا که این قطعه نسبتاً ارزان قیمت است . به هنگام برخورداری از تخصص لازم موتور را چِک کنید و قطعات شکسته را عوض نمایید . در صورتی که مشکل از موتور باشد ، خرید یک جاروبرقی بسیار کم هزینه تر و راحت تر از تعمیر بُرد خواهد بود .

سخن آخر

امیدواریم که با دلایل یکسره شدن جاروبرقی‌ به خوبی آشنا شده باشید . همانطور که مطالعه کردید ، دلایل این مشکل بسیار است . شما می توانید در صورت برخورداری از تخصص لازم ، خود دست به کار شده و ایرادات به وجود آمده را رفع کنید .

بیشتر بخوانید: صفر تا صد تراز کردن انواع ماشین لباسشویی

درخواست آنلاین تعمیر لوازم خانگی
تکنسین های ما در سریع ترین زمان با شما در تماس خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *